Master Onderwijs en Technologie | Tijdens de master

Tijdens de master Onderwijs en Technologie leer je het onderwijs te optimaliseren met technologie: met tools, software, apps en adaptieve leertechnologieën. Je ontwerpt onderwijs, onderzoekt resultaten, bespreekt ethische dilemma’s en verdiept je in veranderkunde en onderwijsinnovatie: hoe neem je je collega’s mee en hoe kom je in een school tot visie, beleid en strategie? 

Opbouw van de opleiding

Tijdens de master onderzoek je hoe je technologie kunt inzetten in het onderwijs, maar ook waarom je het inzet. Wat kan technologie toevoegen aan het onderwijs?

Dit leer je door theorie en praktijk. Denk aan praktische workshops over virtual reality, film, animatie, 3D-apparatuur, serious gaming en nog veel meer. De wereld van technologie heeft oneindig veel mogelijkheden voor het onderwijs! 

Bekijk hier de infographic met informatie over de master

De master Onderwijs en Technologie bestaat uit 4 semesters. Hieronder lees je wat je van elk semester kunt verwachten.
 

In het eerste semester onderzoek je welke kansen en ontwikkelingen van technologie er zijn en komen voor het leren van leerlingen. Je ontwerpt onderwijs waarin diverse technologieën van toegevoegde waarde zijn. Ook analyseer en verbeter je de digitale geletterdheid van een gekozen doelgroep: leerlingen/studenten of leraren. 

Het tweede semester staat in het teken van gepersonaliseerd onderwijs en de inzet van learning analytics: het verzamelen en verwerken van data om leerlingen te kunnen volgen, evalueren en stimuleren met als doel het beter afstemmen op verschillen tussen leerlingen. Je leert alles over wat hierbij komt kijken zoals privacy, positieve didactische gevolgen, pedagogische risico’s  en dataverzameling. 

In het derde semester staat onderwijsinnovatie in de school en/of stichting centraal: hoe neem je je collega’s mee bij technologische vraagstukken en verbeterkansen? Hoe kom je met ze van willen, naar kunnen, naar doen?  Je leert ook welke vormen van leiderschap bij jou en je school past. 

In het laatste semester voer je een onderwijskundige innovatie door op het gebied van technologie en/of digitale geletterdheid in de school of stichting. 

Rooster en studielast

Je volgt de master in deeltijd. Je hebt gemiddeld één dag in de twee weken les. Zo kun je de master combineren met je huidige baan en datgene wat je leert direct toepassen in de praktijk. 

Rooster

De colleges zijn bij de Marnix Academie in Utrecht. De lesdag is (om de week) op dinsdag van 9.30 tot 16.30 uur. De opleiding start op dinsdag 2 september 2025.

Aan het begin van het eerste studiejaar is er een tweedaags seminar met overnachting in een hotel. De tweedaagse vindt plaats op 8 en 9 september 2025. 

Studielast

De studielast is, inclusief contacttijd, ongeveer 17 uur per week. Per week ben je minimaal één dag beschikbaar voor onderwijs, leerteams, praktijkopdrachten en zelfstudie. In totaal beslaat de master 60 ECTS. 

Vragen over de master?

Heb je vragen over de opleiding of hulp nodig bij het inschrijven? Neem dan contact met ons op via: info@masteronderwijsentechnologie.nl.