Danielle: "Dankzij technologie meer aansluiten bij je leerlingen en hun belevingswereld"

Technologie aansluiting leerlingen - Danielle Brockhoff

Danielle Brockhoff is leerkracht van groep 8, Plusleerkracht van de bovenbouw en specialist 21e eeuws leren. Ze werkt op Openbare Basisschool De Archipel in Almere. De inzet van technologie binnen het onderwijs is niet nieuw voor haar – daar zijn ze op haar school al sinds 2015 mee bezig. Maar waarom kies je voor welke tool? Die onderbouwing vindt ze in de Master Onderwijs & Technologie.

Danielle: ‘De meer traditionele manier van lesgeven sluit in mijn ogen niet aan bij de leerlingen van nu en hun belevingswereld. We moeten in het onderwijs meer naar hén toe, bijvoorbeeld met de inzet van game-elementen.’ In 2015 volgde ze de post-hbo opleiding ‘21e eeuws leren’ bij de Marnix Academie. ‘Denk daarbij aan toekomstgerichte vaardigheden zoals oplossingsgericht werken, samenwerken en programmeren. Sindsdien ben ik altijd wel blijven uitkijken naar een passende vervolgmaster. De Master Onderwijs & Technologie is mij op het lijf geschreven.’

Innovaties meepikken

Sinds 2015 werkt obs de Archipel in Almere al met Chromebooks en Google Classroom. Achteraf bleek dat ze daarmee zelfs de eerste basisschool in Nederland waren. Het docententeam bekijkt continu hoe technologie nog meer kan worden ingezet binnen de lessen. Danielle: ‘De coronatijd betekende voor ons een minder grote overgang; leerlingen waren al gewend aan online werken. Zelf werk ik alweer negentien jaar op deze school. Ik heb altijd geprobeerd om innovaties mee te pikken. Zo heb ik ook in het innovatielab van onze stichting gezeten. We hebben onder meer geëxperimenteerd met virtuele ruimtes.’ Onlangs werd ze tijdens een overleg ingevlogen als specialist digitale vaardigheden. ‘Maar hee, ik ben nog niet afgestudeerd!’, zegt Danielle lachend. Ze kan nog volop bijleren, heeft ze gemerkt.

Van instructiefilmpjes tot Seppo

Danielle: ‘Enkele jaren geleden zijn wij op school gestart met een adaptieve digitale rekenmethode: Pluspunt. Ik had behoefte om meer over dit digitale middel te weten te komen. Wanneer is een fout bijvoorbeeld een typefout en wanneer heeft een leerling de rekenstrategie niet begrepen? Ik vond het lastig om daar goed onderscheid in te maken. Tijdens de masteropleiding ben ik daarom helemaal in deze methode gedoken. Eigenlijk heb ik er nú pas een goed beeld bij en kan ik daar ook mijn collega’s in meenemen.’ Ze ontdekte nog meer tijdens de Master Onderwijs & Technologie. Danielle: ‘Al tijdens corona werd het mij duidelijk dat niet alle leerlingen mij even hard nodig hebben als instructeur. Sommige leerlingen kunnen na een instructiefilmpje prima uit de voeten met een opdracht, waardoor ik anderen extra aandacht kan geven. Ook daar maak ik nu meer gebruik van. Verder heb ik Seppo ontdekt: een tool om van je les een educatief spel te maken. Denk bijvoorbeeld aan een speurtocht door de wijk om bijzondere gebouwen te spotten en zo meteen je eigen omgeving en de geschiedenis daarvan beter te leren kennen.’

De leerkracht blijft ertoe doen

Op dit moment werkt ze een stappenplan voor docenten uit met factoren om rekening mee te houden bij de inzet van technologie binnen het onderwijs. ‘Want, hoe goed technologie ook kan zijn, de leerkracht blijft ertoe doen! Met technologie kun je een allesomvattend beeld vormen van een leerling, maar een computer kent en herkent geen emoties. Denk aan een rotochtend, waardoor een leerling een toets minder goed maakt.’ De Master Onderwijs & Technologie is in haar ogen door iedereen te volgen – ook leerkrachten met minder ervaring op het gebied van technologie. Danielle: ‘Het is ook mooi om samen met je leerlingen een leerproces aan te gaan. Je hoeft niet alles zelf te weten!’

Intensieve master, waardevolle nieuwe contacten

Danielle vindt het fijn en goed om weer grondig in de literatuur te duiken. ‘Daar heb of neem ik normaal gesproken de tijd niet voor.’ Het wetenschappelijk schrijven vindt ze wel een uitdaging, al merkt ze dat ze erin groeit. ‘Intensief is de master wel. De ene week heb je een dag onderwijs, de andere week gebruik je die dag om te studeren. Dat is niet genoeg; ik heb de weekends ook echt nodig.’ Tegelijk gééft de opleiding veel energie. Danielle: ‘Dat ik nu eindelijk weet hoe die adaptieve digitale rekenmethode werkt, is heerlijk!’ Bovendien komen er dankzij de masteropleiding meer bovenschoolse zaken op haar pad: ‘Ik ben als professional een stapje omhoog gegaan en denk vaker bovenschools mee. Ook dat geeft veel voldoening.’ Straks studeert ze af met andere  MO&T-studenten. Naast mensen uit het basisonderwijs zijn dat ook leerkrachten uit het voortgezet onderwijs, het mbo en hbo. Ze hoopt ook na de master contact te blijven houden met elkaar: ‘Je leert heel veel van elkaar.’

Wil je meer weten over de Master Onderwijs en Technologie? Lees meer over de  master of meld je aan voor een voorlichting


Tekst: Cindy Gijsbers