Praktisch of theoretisch?
De opleiding is zowel praktisch als theoretisch. Je gaat samen met je medestudenten en je leerlingen veel oefenen met de mogelijkheden en toepassingen van technologie. Zo neem je deel aan workshops en ontwerp je onderwijs waarin creativiteit en technologie samen komen. Denk hierbij aan augmented reality, virtual reality, film, fotografie, audio, animatie, 3D-apparatuur, serious gaming en programmeertools. Je onderzoekt niet alleen de vraag 'hoe zet je deze technologie in', maar vooral ook de vraag 'waarom zet je het in'. Wordt inderdaad het onderwijs geoptimaliseerd? Daarnaast leer je hoe je kritisch en onderzoeksmatig technologische ontwikkelingen kunt integreren in de eigen school/stichting/instelling, maar ook hoe je (eigen) overtuigingen kunt onderzoeken.
Infographic met een overzicht van de opleiding


Opbouw van de master
Semester 1: Technologie in de les
In semester 1 start je met het onderzoeken van de ontwikkelingen en kansen van technologie in de maatschappij en in het onderwijs en je eigen ervaringen, overtuigingen en drijfveren daarin. Vervolgens experimenteer je met en onderzoek je veel verschillende soorten technologie die in de les bruikbaar zijn. Steeds verbinden we hier het leren en onderwijzen aan. Kan deze technologie onderwijs en leren optimaliseren? Hoe kunnen we deze technologie inzetten voor het ontwerpen van krachtige leersituaties? Daarnaast staat digitale geletterdheid van (een deel van) je leerlingen in je groep(en) centraal en wordt een verbeterplan uitgevoerd op dit gebied. Je werkt in een ontwerpteam aan de toetsopdracht, die je in je eigen praktijk uitvoert.
Semester 2: Technologie in de groep: talentontwikkeling en gepersonaliseerd onderwijs
Tijdens semester 2 onderzoek je de inzet van technologische (adaptieve) systemen en middelen in het onderwijs. Daarbij kijken we naar hoe learning analytics bruikbaar zijn om de (meta)cognitieve ontwikkeling van leerlingen in de groep te kunnen volgen, te evalueren en te stimuleren. Je onderzoekt ook de (on)mogelijkheden van het personaliseren van het onderwijs. Hierbij komen ethische dilemma's aan bod. Daarnaast staat dit semester (technologisch) talent centraal: wat is het, hoe wordt het zichtbaar en hoe stimuleer je het? Je gaat aan de slag met het ontwerpen van onderwijs rond maakonderwijs, visuele geletterdheid of computational thinking.
Semester 3: Technologie in de school of stichting
In semester 3 staan technologische vraagstukken en verbeterkansen op het gebied van technologie in de school centraal. Je analyseert deze vraagstukken en ontwerpt en realiseert interventies voor het versterken van de inzet van digitale technologie in het onderwijs in de school of stichting. Daarnaast ga je aan de slag met het (door)ontwikkelen van beleid op ICT en onderzoek je de informatievoorziening en communicatie binnen de school. In semester 3 leer je over lerende organisaties en gespreid en informeel leiderschap.
Semester 4: Masterthesis
Het laatste half jaar werk je aan je expertdossier, bestaande uit:
- de masterthesis, een ontwerpgericht onderzoek waarbij je onderwijs in jouw school of stichting optimaliseert met behulp van technologie
- een zelfevaluatie waarin jij aantoont met illustraties en feedback hoe jij je ontwikkeld hebt tot expert Onderwijs & Technologie. De illustraties en feedback heb je gedurende de opleiding verzameld van leerlingen, collega's, medestudenten, leidinggevenden, uit je netwerk en docenten.
Mastergraad
Deze masteropleiding is geaccrediteerd door de NVAO. Als je de opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je de mastergraad Master of Education (MEd).
Tevredenheid studenten
Studenten MO&T geven hun studie een 3,83 (op schaal 1-5). 78% van de studenten zou op basis van zijn/haar ervaringen opnieuw voor de studie kiezen! Lees hier de hele uitslag van de Nationale Studenten Enquête 2022.
Kosten
Voor nieuwe 1e-jaarsstudenten die in 2022-2023 met de opleiding starten zijn de kosten € 7.800,-. Dit bedrag is opgebouwd uit het instellingscollegegeld van € 7.579,- en de verblijfskosten voor het tweedaagse startseminar van € 221,-. Voor de aanschaf van boeken houd je daarnaast rekening met een bedrag van ca. € 300,- per jaar.
Als extraneus, ook wel examenstudent genoemd, betaal je €2.209,- euro examengeld voor het studiejaar 2022-2023. Je hebt dan alleen recht op het afleggen van examens en tentamens binnen de ingeschreven opleiding, maar geen recht op onderwijs of begeleiding.
De MO&T is een onbekostigde opleiding waar de Lerarenbeurs voor kan worden aangevraagd. Lees meer over de Lerarenbeurs.
STAP-budget
De Marnix Academie is, net als andere bekostigde hogescholen in Nederland, begin 2022 gestart met de voorbereidingen van het kunnen aanvragen van een STAP-budget. Vooralsnog kun je voor een opleiding van de Marnix Academie niet het STAP-budget aanvragen. Zodra dit wel mogelijk is dan zullen wij dat via onze website bekend maken.
Wil je meer weten over de master? Kom naar onze voorlichtingsbijeenkomst.